fbpx

DIETA FODMAP

STRONA GŁÓWNA - AKTUALNOŚCI - DIETA FODMAP

DIETA FODMAP

Dieta FODMAP to sposób żywienia, który opiera się na eliminacji produktów będących źródłem szybko fermentujących węglowodanów. Należą do nich: fruktoza (niektóre owoce, miód), laktoza (mleko i produkty pochodne), fruktany (czosnek, cebula, pszenica), galaktany (nasiona roślin strączkowych) oraz poliole (sorbitol, ksylitol). Powyższe substancje mogą być odpowiedzialne za nieprawidłową odpowiedź ze strony przewodu pokarmowego, a ich eliminacja ma przyczynić się do złagodzenia przykrych objawów (bólu, wzdęć, biegunek i/lub zaparć).

Dieta FODMAP została skomponowana tak, aby pomimo eliminacji wielu produktów*, dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne składniki. Wartość energetyczną zapewni pięć urozmaiconych posiłków zaplanowanych zgodnie ze zbiorem ogólnie przyjętych zasad. Źródłem białka, które ma za zadanie odżywić i odbudować zmienione tkanki, będzie przede wszystkim mięso, jaja oraz ryby. 

Dopuszcza się również obecność nabiału bez laktozy. Wysokiej jakości tłuszcze, pochodzące głównie z olejów roślinnych, orzechów i nasion, dostarczą cennych witamin oraz złagodzą stany zapalne. Uzupełnieniem diety będą węglowodany, ściśle określone, które zapewnią energię oraz dostarczą ważnych składników mineralnych. Dieta FODMAP to pyszne zestawienie, które ma za zadanie pomóc w trudnej i nierównej walce. Być może, właśnie teraz, potrzebujesz takiej pomocy..

 

*Dieta FODMAP może być pomocna podczas pierwszego etapu terapii w zdiagnozowanym Zespole Jelita Nadwrażliwego (IBS), jednak czas jej stosowania w tym przypadku, nie powinien być dłuższy niż 8 tygodni, a kolejne etapy powinny objąć rozszerzanie diety o produkty tolerowane. Zaleca się konsultację z doświadczonym lekarzem i/lub dietetykiem.

Dla kogo jest dieta FodMap

Dieta FODMAP jest przeznaczona głównie dla osób cierpiących na zespoły jelita drażliwego (IBS), jednak może być również stosowana przez osoby z innymi zaburzeniami przewodu pokarmowego. Oto kilka grup osób, dla których dieta FODMAP może być korzystna:

  1. Osoby z Zespołem Jelita Drażliwego (IBS): Dieta FODMAP jest szczególnie polecana dla osób z IBS, które doświadczają przewlekłych problemów jelitowych, takich jak bóle brzucha, wzdęcia, biegunki lub zaparcia.

  2. Osoby z Chorobą Leśniowskiego-Crohna: Choć dieta FODMAP nie jest leczeniem choroby Leśniowskiego-Crohna, niektóre osoby z tą chorobą zauważają poprawę w dolegliwościach jelitowych po zastosowaniu diety.

  3. Osoby z Zespolem Nadmiernego Narastania Bakterii w Jelicie Cienkim (SIBO): SIBO to stan, w którym bakterie rozmnażają się w nadmiarze w jelitach. Dieta ta, może pomóc w kontrolowaniu objawów związanych z SIBO.

  4. Osoby z Celiakią: Dieta FODMAP nie jest przeznaczona dla osób z celiakią, ale niektórzy pacjenci z celiakią mogą doświadczać również objawów zespołu jelita drażliwego. 

  5. Osoby z Nieswoistymi Zapaleniami Jelit (IBD): Niektóre osoby z nieswoistymi zapaleniami jelit, takimi jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego (UC) czy choroba Crohna, zgłaszają ulgę w objawach jelitowych po zastosowaniu diety FODMAP.

  6. Osoby z Niewielką Nietolerancją Laktozy: Dieta FODMAP eliminuje niektóre produkty mleczne, co może przynieść korzyści dla osób z niewielką nietolerancją laktozy, która może towarzyszyć IBS.

  7. Osoby Zainteresowane Kontrolą Objawów Jelitowych: Nawet jeśli nie ma konkretnej diagnozy, niektóre osoby decydują się na dietę FOD-MAP, aby kontrolować dolegliwości związane z trawiennym dyskomfortem, takie jak wzdęcia, bóle brzucha czy nieregularne wypróżnienia.

Skrót “FODMAP” oznacza Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides, and Polyols, czyli fermentujące oligosacharydy, disacharydy, monosacharydy i poliole.

Produkty spożywcze bogate w FODMAP-y to m.in. cebula, czosnek, pszenica, mleko, miód, jabłka, gruszki, i wiele warzyw.

Dieta FODMAP jest zalecana przede wszystkim dla osób cierpiących na zespół jelita drażliwego (IBS) lub inne schorzenia jelitowe, które powodują problemy trawienne.

Dieta FODMAP może pomóc w redukcji objawów IBS, takich jak bóle brzucha, wzdęcia, biegunki lub zaparcia. Może również poprawić komfort jelitowy u niektórych osób z innymi schorzeniami jelitowymi.

Zostań z nami na dłużej
i zyskuj dodatkowe korzyści!
Zapisz się do naszego Newslettera
4LINE-CATERING.PL | © Copyright 2024 sp. z o.o. – All rights reserved